Osoba podejmująca decyzję o rozpoczęciu chodzenia na siłownię powinna przede wszystkim zdobyć minimalną wiedzę dotyczącą trenowania poszczególnych grup mięśniowych. W celu odpowiedniego przygotowania się do treningów ważne jest porozmawianie z trenerem personalnym, który udzieli profesjonalnych porad i wskazówek jak osiągnąć wymarzone rezultaty. Niezbędnym wyposażeniem każdego ćwiczącego jest: torba sportowa, strój treningowy, obuwie sportowe na płaskiej podeszwie, ręcznik oraz butelka wody lub napoju izotonicznego.

Siłownia – jak ćwiczyć?

Przed pierwszym treningiem należy dokonać pomiaru ciała – wagi, wzrostu, obwodu bioder, brzucha, klatki piersiowej. Wiele nowoczesnych siłowni dysponuje specjalnymi urządzeniami służącymi do pomiarów ciała oraz oceny ilości tkanki tłuszczowej w organizmie. Trening siłowy przyczynia się do wzmocnienia i rozbudowania poszczególnych partii ciała i stanowi doskonałe uzupełnienie ćwiczeń w każdej sportowej dyscyplinie. Osobom początkującym korzystającym z siłowni około trzech razy w tygodniu trener często układa trening obwodowy, podczas którego ćwiczy się całe ciało a nie jedną, konkretną partię ciała, np. klatkę piersiową czy pośladki. Każdy trening powinien być poprzedzony rozgrzewką, aby przygotować ciało do dużego wysiłku fizycznego. Ćwiczenia rozgrzewające powinny trwać około 10 minut. Mogą być wykonane np. na rowerku stacjonarnym lub bieżni. Osoby początkujące powinny przede wszystkim skupić się na poprawnym wykonywaniu ćwiczeń pod względem technicznym, dopiero z czasem można zwiększać ilość powtórzeń oraz szybkość ich wykonywania. W treningu obwodowym na każdą grupę mięśni rozpisywane jest jedno ćwiczenie. Najczęściej wykonuje się je w czterech seriach po 15 powtórzeń. Pomiędzy poszczególnymi seriami powinno pojawić się 40 sekund przerwy.

Siłownia – ile razy w tygodniu?

Trener personalny osobom, które rozpoczynają ćwiczenia na siłowni najczęściej rozpisuje plan treningowy na 3 dni w tygodniu. Czas trwania treningu zalecanego dla początkujących wynosi około 1h 15 minut. W miarę upływu czasu i usprawnienia swojego ciała, zwiększa się ilość dni i minut spędzanych na siłowni.